|
Musikken er en del af den kulturelle overbygning, der afspejler bevægelsen i samfundets materielle og økonomiske grundlag. Til ungdomsoprøret hørte også et lydspor.
50´ernes pæne og konventionelle ungdom kom i opbrud. Herefter udviklede musikken sig over nogle stadier: protest-sangene og de samfunds-engagerede folkemelodier og videre til pop-rock, Beatles og Rolling Stones. Musikken fik en vigtig social funktion, idet den blev ungdommens fælles reference-ramme og en ny identitetsmarkør.
Dette var netop tilfældet med rock´n roll-musikken, som mange unge begyndte at lytte til i starten af 1950´erne. Udgangspunktet var negrenes videreudvikling af country-blues til rythm & blues, som blev kopieret af hvide sangere og givet en oprørsk form. Rock´roll satte gang i en ny ungdomskultur. Et nyt musikalsk fænomen var opstået i musik-industrien
"Jailhouse Rock", 1957
http://www.youtube.com/watch?v=tpzV_0l5ILI&feature=related
__________
Elvis er et ekspempel på, at man ikke altid skal være imponeret af det udvendige oprør. Han blev hurtigt tilpasset og borgerliggjort, og han ville vist nok i starten have Beatles forbudt, fordi de havde en skadelig indflydelse på ungdommen!
Rock´roll henvendte sig til efterkrigsungdommen og brød for alvor igennem i slutningen af 50´erne tilført et kultur-revolutionært aspekt, som kom ind gennem publikums aktive medvirken og deltagelse. Den frie dans og det kropslige oprør gik forud for det politiske oprør.
I de tidlige 1960´ere viste den beatmusik, der blev spillet i danselokalerne i Liverpools arbejderkvarterer, de muligheder, der lå i denne musik.
Musikken fik en ideologisk betydning samt en betydning for arbejdskraftens reproduktion. Det havde hidtil været familien, der havde varetaget denne funktion, men familien blev et af kritikpunkterne i ungdomsoprøret!
Beat-generationen blev senere roden til en politisk bevægelse, der banede vejen for ungdomsoprøret, ændringer i adfærd, musik, litteratur og mode.
Gennem hele perioden blev musikken den samlende faktor i oprøret.
© 2022 yan24ck